home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Edukans Actieplatform
Zondag 15 oktober De wekker ging om 10 voor half 8 Ghanese tijd. Best prima kunnen slapen vannacht! Waarschijnlijk kwam dat omdat ik zó m...

Indrukken

Zondag 15 oktober

De wekker ging om 10 voor half 8 Ghanese tijd. Best prima kunnen slapen vannacht! Waarschijnlijk kwam dat omdat ik zó moe was van de reis, dat ik zo sliep. Vanochtend bij het opstaan kwam ik tot de ontdekking dat mijn ontstoken oog nog erger was geworden, de eerste paar dagen sta ik met een mooi hangoog op de foto ;-). Om 8 uur hebben we gezamenlijk ontbeten, er was koffie en ei, ik was dus helemaal gelukkig! We zijn deze reis niet alleen met Nederlandse docenten maar ook met Finse docenten. Gisteren was het best chaotisch dus vandaag bij het ontbijt hebben we even de tijd gehad om elkaar te ontmoeten. Er was tot 9 uur nog even tijd om een groepsfoto te maken en alle spullen te pakken. Nog even snel een aantal fotootjes gemaakt van een schattig schoolbankje en de mooie omgeving en nu gaan we in de bus richting Ho!

-45- minuten na dit bovenstaande stukje later gaan we pas, een nieuw begrip TIA van de lokale mensen geleerd; this is Afrika, ofwel rustig aan.

Al rijdend langs geitjes, kraampjes met vers fruit, meel, bouwspullen, kleding of andere waren kijk ik mijn ogen uit. Het ene moment rijd je op een weg langs stevige huizen, het volgende moment zie je mensen in zelfgemaakte hutten. Bananenbomen, palmbomen, velden waar de maïs ter plekke al wordt geroosterd, wat een indrukken! Na ongeveer een uurtje rijden maken we even een stop, dit is langs de weg bij een lokale markt. Op deze markt zien we kraampjes met verschillende etenswaren. Vrouwen lopen met schalen bananen, vis, en vele andere etenswaren op hun hoofd in de hoop het te kunnen verkopen. We hadden het geld nog niet omgewisseld dus we konden helaas niets kopen, dit voelde een beetje gek. Een volle bus zonder geld en met camera in de hand terwijl deze mensen de hele dag op elke bus of auto staan te wachten om geld te kunnen verdienen. Zodra er een auto of busje aankomt roepen ze naar elkaar en dan is het ‘wie het eerst komt, wie het eerste maalt’. Zo snel mogelijk bij het betreffende busje om iets te kunnen verkopen. We worden gewezen op een uitzichtpunt en lopen hier naartoe. Een prachtig uitzicht over een meer, een hele grote boogbrug, wat een natuur! We lopen terug naar de bus, ik groet de mensen en kinderen die vrolijk zwaaien en vervolgen de busreis naar Ho.

De wegen zijn wisselend in Ghana, tijdens onze rit komen we de nodige kuilen tegen waar de bus in, op en overheen rijdt. Nog even paar keer knap straatje keren met de grote bus omdat we verkeerd waren gereden komen we rond 14 uur aan bij ons verblijf. Het verblijf is goed, een veilige omgeving met een bed, eten maar ook met een mooi uitzicht over Ho. We zetten de koffers in de kamer en lunchen gezamenlijk. Na de lunch hebben we 30 minuten voordat we weer verzamelen voor een kennismakingsactiviteit.

15.30, het kennismakingspel is begonnen. Het doel: onthouden van alle namen! We doen een soort ‘ik ga op vakantie en neem mee’ maar dan met de namen en een woord dat met de zelfde letter begint als je naam. Active Anniek; hoe kan het ook anders! Hierna doen we een soort stoelen wissel: namen noemen en op stoelen slaan, af en toe hogere wiskunde maar we hebben in ieder geval kunnen lachen.

Tot het eten heb ik even tijd voor mezelf. Ik besluit om even op bed te gaan liggen. Om 19.00 loop in naar beneden, daar eten we met zijn alle en sluiten we gezamenlijk de avond af. Morgen een drukke dag voor de boeg met voorbereiden van de workshops voor de leerkrachten en het werken in scholenteams. Slaaplekker!