home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Edukans Actieplatform
Maandag 16 oktober De wekker ging vanochtend niet. Niet omdat dit niet hoefde, ik was hem vergeten te zetten.. Ik merk dat ik door alle i...

Smile

Maandag 16 oktober

De wekker ging vanochtend niet. Niet omdat dit niet hoefde, ik was hem vergeten te zetten.. Ik merk dat ik door alle indrukken niet zo snel in slaap val. Voor degene die deze verhalen volgen wel handig want dan schrijf ik ze:). Gelukkig had mijn kamergenoot Sjoerdtje haar wekker keurig gezet, toch nog optijd voor het ontbijt om half 8!

Na het ontbijt was het tijd om de workshops voor te bereiden. Morgen (dinsdag) komen de Ghanese leerkrachten. In samenwerking met de Finse leerkrachten geven wij aan hen workshops. De workshops lopen uiteen van kennismakingsactiviteiten en energizers tot uitleggen van active learning en het geven van feedback (makkelijk gezegd dus leuke activiteiten voor het team en kennisoverdracht). Tijdens de laatste trainingsdag in september hebben wij in de Nederlandse teams al gebrainstormd over de onderwerpen. Ik heb mij toen ingeschreven voor het geven van de workshop feedback. Een aantal grijze haren, krakende hersenen en gefrustreerde ogen verder lukt het ons om iets tofs neer te zetten voor morgen. Een heel lastig onderwerp feedback. In (bijna) elke opleiding of werksituatie in Nederland kom je het stukje feedback tegen. Hier is het geven van feedback (waarschijnlijk) niet tot nauwelijks aan de orde. Om te voorkomen dat feedback niet wordt beschouwd als ‘judgement’ proberen we dit natuurlijk zo leuk mogelijk te verpakken in een sketch morgen.

Na de lunch van 13.00 verzamelen we om 14.30 met z’n alle beneden, we gaan naar de winkeltjes in Ho. Het geld is vanochtend gewisseld in Cedis (5 cedis = 1 euro) en de taxi’s staan klaar om ons mee te nemen. Eenmaal in de taxi valt het ons op dat de ramen open staan maar ook niet meer dicht kunnen! De hendels zijn weg! De auto heeft een hele grote barst in de voorruit maar de auto brengt ons van A naar B en daar gaat het natuurlijk om! Met rijstroken nemen ze het hier overigens niet al te serieus, zo nu en dan ‘kussen’ de auto’s elkaar even, helemaal geen probleem! We stoppen bij een museum, dit was eigenlijk niet de bedoeling maar nu we er toch zijn is dat dan ook prima. Sommige mensen betalen voor de rondleiding, ik moet eerlijk zeggen, ik heb de hele tijd gratis onder een ventilator gestaan.. Mijn telefoon gaf 35 graden aan, bewolking, UV 11 en mijn shirt gaf aan: doorweekt. Na een korte rondleiding worden we afgezet in een winkelstraat, ik wil het eigenlijk niet echt winkels noemen. Het zijn hutjes met verschillende producten te koop, het ene hutje erg verzorgd het volgende hutje vervallen. Je loopt hier trouwens naast, half op, de weg. Er zitten hele grote gaten aan de zijkant van de weg die dienen als riolering, bij het uitstappen doodeng! Vrijwel gelijk valt het mij op dat ik rond een uur of 16.00 veel kinderen in schooluniformen zie lopen. Ik heb de winkels eigenlijk gezien, een fles wijn gekocht (Afrikaanse, jaja!) en ga samen met nog een aantal anderen de kinderen met de groene uniformen achterna. Uiteindelijk komen we aan bij een school, we kijken wat rond en er schuiven 2 meisjes steeds een beetje dichter naar ons toe. Ik spreek de meisjes aan en leg uit dat ik ook een leerkracht ben. De meisjes vertellen enthousiast over hun school gebouw, geven een high five en bedanken mij (ja echt mij? Terwijl ik iets vroeg).

Om half 5 worden we met de taxi naar een lokaal marktje gebracht. Op het moment dat we uitstappen merk ik dat ik het toch spannend vind. Heel veel mensen op een kleine plek met allemaal verschillende etenswaren naast elkaar. Ik ruik vers fruit, verse groentes, vis, maar ook de geur van rot vlees komt mij tegemoet. Ik loop rond en wil eigenlijk alleen maar alles in mij opnemen. Voornamelijk moeders, vrouwen zitten achter de kraampjes. Jonge kinderen dwalen tussendoor en zelfs een aantal kinderen in schooluniform maken achter het stalletje huiswerk. Op een hoekje zie ik een klein jongetje zitten, maximaal 3 jaar, hij ziet ons en begint van oor tot oor te glimlachen. We kijken terug en maken geluidjes en trekken even een gekke bek, hij begint te gieren van het lachen, ik merk dat ik dat ook doe door hem! We lopen verder, ik draai me om en zie dat hij met een ouder jongetje naast me staat, “high five?” Ik geef de kinderen een high five, wordt aangesproken door hun moeder die mij heel veel succes wenst en loop door. Vanbinnen glimlach ik nu weer als ik eraan terug denk, die oprechte vrolijkheid is en lach is onbetaalbaar.

Eenmaal terug in het hotel pak ik gauw een douche. Na de douche is het tijd om te eten en nu lig ik op mijn bed. We hebben nu even geen verplicht avondprogramma dus ik ga proberen toch wat slaap in te halen. Ik probeer iedere avond een verhaal te schrijven, ik vind het fijn om dit achteraf ook voor mezelf te hebben dus dan kan ik het gelijk even delen;-). Morgen nog een dag kennis uitwisselen, werken in schoolteams en met de co-partner voor de aankomende twee weken. Vanaf woensdag gaan we dan echt in de scholen beginnen!

Reacties (2)

  • Marian
    2 jaar geleden
    Hi hi op en top Anniek! Leuk!! Het is hier half 1, dus tijd om naar bed te gaan. Morgen weer een reactie van je klas. Ik hoop dat je, ondanks de spanning en indrukken goed slaapt. Trusten.

    Reactie rapporteren

  • Groep 5
    2 jaar geleden
    Joud zegt: in Syrie dragen ook alle kinderen een schooluniform. Catarina: Doe uw best morgen. Ama. Ben niet zenuwachtig. Mouad: Veel succes morgen Groep 5: Tot morgen. Een dikke knuffel

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen