home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Edukans Actieplatform
Donderdag 19 oktober Vandaag gaan we voor het ‘echie’ naar de scholen toe. Gisteren hebben we de introductie gehad en vandaag is het de b...

Samenwerken

Donderdag 19 oktober

Vandaag gaan we voor het ‘echie’ naar de scholen toe. Gisteren hebben we de introductie gehad en vandaag is het de bedoeling dat we echt wat gaan doen. Ik ben vroeg wakker en spring ook gelijk uit bed. Wat een wonder, voor het eerst op deze reis zijn Sjoerdtje en ik een keer niet als laatste klaar. We zouden om half 8 worden opgehaald, de taxi’s stonden klaar hoor, de lunch alleen nog niet. Om kwart voor 8 springen we in de auto richting school.

Wanneer we aankomen op school staan alle kinderen opgesteld in rijen. De kinderen zingen een lied onder begeleiding van trommels. Wanneer het tijd is om naar de klas te gaan lopen de kinderen rij voor rij in een mars naar hun klas. Terwijl de kinderen naar de klas lopen komen we bijeen met de leerkrachten voor het ochtendgebed. Na het ochtendgebed is het de bedoeling dat de leerkrachten naar de klassen gaan om les te geven. Ik sta in de starthouding na het gebed om naar de klas van mijn partner Christy te lopen maar kom er op dat moment achter dat niemand haast heeft, ik doe dus maar even rustig aan. TIA!

Wanneer we in de klas aankomen zitten de kinderen al op ons te wachten. In het rooster stond dat er Creative Art gegeven zou worden maar dit blijkt Engels te zijn. De leerkrachten geven niet, zoals wij gewend zijn op de basisschool, verschillende vakken aan 1 groep. Iedere leerkracht is ‘gespecialiseerd’ in een bepaald vak. Mijn partner Christy geeft Engels en Creative Art. Ik observeer de les Engels die wordt gegeven. In Nederland tijdens een trainingsdag van Edukans werd er een voorbeeld gegeven van een manier van onderwijzen die je veel ziet in landen zoals bijvoorbeeld Ghana; 100x herhalen van woorden. Ik was tijdens dit voorbeeld aan het lachen, na 10x kiosk gezegd te hebben wist ik het namelijk wel. Ik besefte tijdens mijn observatie dat ik in Nederland aan het lachen was om iets wat dus écht kan gebeuren. De kinderen hebben tijdens de les steeds dezelfde woorden (ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel keer precies) moeten nazeggen, 6x DEZELFDE tekst gelezen en uiteindelijk geen opdrachten meer gemaakt, de tijd was om.

Nadat de les was afgelopen vraag ik Christy of zij samen over de les wil praten. Er wordt een boom aangewezen waar we even onder kunnen zitten, de kinderen brengen de stoelen ernaartoe.
(Uitleg hierbij: Wij mogen hier echt NIETS doen, de kinderen moeten alles voor de leerkracht doen, ik voel me daar vaak best ongemakkelijk bij. Vanochtend wilde ik gaan zitten op een stoel, ik werd erop gewezen dat ik niet mocht zitten en er kwamen 2 kinderen aan gerend met een doekje om de stoel en tafel schoon te maken, bizar maar zij zijn dat hier gewend).
Tijdens de bespreking met Christy gaf ik gelijk aan dat ik hier ben om juist SAMEN lessen te geven en niet om haar te vertellen hoe iets moet. Ik ben zelf ook een student en heb nog genoeg te leren en ervaring op te doen, zo kan ik misschien ook van haar leren. Ik merk dat zij het fijn vindt, het gesprek is gelijk al heel open. Christy vraagt mij hoe wij in Nederland dit soort lessen geven en of ik haar misschien kan helpen met de organisatie in de klas. We zijn samen gaan brainstormen. Christy geeft 4 klassen les van elk minimaal 50 kinderen. Er zitten 3 tot 5 kinderen op een schoolbankje, vaak met de rug naar de leerkracht toe. Ik stel voor om de kinderen met de bankjes in een U-vorm neer te zetten, Christy was gelijk enthousiast en samen hebben we dit gedaan. Na een goed gesprek als ‘collega’s’ onder elkaar vroeg ze mij om in de middag haar Creative Art les samen te geven, ik vind dit prima (én best ook wel spannend!). Na de les van Christy valt het mij op dat schooltijden hier niet zo nauw worden genomen. Sommige lessen beginnen een uur later, sommige klassen zonder leerkracht, sommige uren worden niet gegeven en sommige lessen zoals de les van Christy duurt veel en veel langer dan gepland. Het is heel lastig om een beetje structuur te vinden omdat de leerkrachten het ook niet zo goed kunnen vertellen.

Het is lunchtijd, even bijkomen. We hebben lunch meegebracht maar er wordt iedere dag op het schoolplein voor de kinderen gekookt, niet voor de leerkrachten maar wij krijgen dit wel. Ik besluit daarom mijn lunch weg te geven aan een leerkracht. Na een korte adempauze besluiten Margreeth en ik om naar buiten te gaan. De kinderen hangen hier eigenlijk het liefst ieder moment in, aan en op je dus we besluiten om een spelletje aan te leren.
(Met handje klap)
Pepsi, Pepsi Cola .... ken je die?
De kinderen vonden het echt geweldig! Midden in de brandende zon, zwemmend in mijn eigen zweet, bedolven onder kinderen, besloot ik na 20 minuten toch maar even naar binnen te lopen en zo konden de kinderen samen oefenen.

Na de lunch is het tijd voor de Creative Art les. Ik besluit om pas te helpen wanneer Christy aangeeft dat ze dit graag wilt, dit is vrijwel gelijk. Ik had me gelukkig in de pauze voorbereid en wist wat de bedoeling was. Christy geeft aan dat ze het fijn vindt als ik begin met de les zodat zij kan kijken. Door de grootte van de groep en het klaslokaal die 2 muren bevat en verder helemaal open is, is het heel lastig om de klas stil te hebben. Ik leer de kinderen eerst een aantal regels om stil te worden; het stilte teken of het aftellen van 5 naar 0. Wat gaat dat goed zeg! Ik geef complimenten wanneer ik zie dat er leerlingen snel stil zitten te wachten en op een gegeven moment begin ik met tellen 5 ... 4 ... EN ZE ZIJN AL STIL! (3210)
De les Creative Art gaat vandaag over het maken van Batik. De kinderen leren hoe Batik gemaakt wordt en oefenen daar zelf mee. Gelukkig waren er een aantal spullen aanwezig dus we konden aan de slag. Na het maken van een mindmap gaan we aan de knutsel. De kinderen maken eerst met ‘wasco’ verschillende figuren en kleuren deze in. Daarna verven de kinderen de witte gedeeltes op de tekening en ook over de figuren. Even laten drogen..... voilà! Picasso’s! Ze hebben dus geleerd (en ik trouwens ook) dat bij Batik eerst de figuren met een soort was worden gemaakt en de rest van het doek wordt gedoopt in een kleur. Wat een ervaring en wat een belevenis, i did it! Mijn eerste les aan welgeteld 53 leerlingen. Na de les kwamen echt wel minstens 10 leerlingen naar mij toe die mij bedankten voor de les, ja écht! Na de les ga ik nog even met Christy zitten om haar feedback te laten geven over mijn les, ik ben immers ook een student! Heel veel lovende- en lieve woorden over mijn les en ik voelde mezelf een beetje verlegen worden. Morgen geeft Christy aan de andere groep (4B dat is gelijk aan groep 5) de zelfde les, dan ga ik kijken (Mijn les was aan 4A, ook groep 5).

De taxi haalt ons bij de school weer op. We vragen de taxi nog even langs het ‘winkelstraatje’ te rijden omdat de wijn in het hotel vrij duur is en omdat er nog een paar mensen voor beeldjes wilden kijken. De beeldjes zijn gelukt, de wijn alleen nog niet. We vragen de taxichauffeur of hij een shop weet waar we wijn kunnen halen, hij neemt ons mee in de auto. 5 minuten later staan we voor een klein, vervallen, oud winkeltje met elektronica. ‘Look’, de taxichauffeur wijst en wij kijken elkaar vol ongeloof aan, ze zullen in die winkel toch geen wijn hebben? Eenmaal voor de winkel kijken we naar de chauffeur en vragen hem of dit echt wel goed is, hij stapt uit en vraagt de medewerker; ‘do you have a wire?’. Het kwartje begint te vallen, hij dacht dat we een wire nodig hadden! We leggen hem met handen en voeten en uiteindelijk ook nog een tolk uit dat we wijn bedoelden en hij barst in lachen uit, dat maakt ons ook weer aan het lachen natuurlijk. Eenmaal in de juiste shop met de juiste spullen kunnen we richting het hotel. In het hotel maken we, zoals iedere dag, gezamenlijk een verslag van de dag en daarna spring ik onder de douche. De douche had vandaag even een off-day. Langzaam druppelend kwam het water uit de douchekop, ik heb de druppels opgevangen tot ik genoeg had om mezelf af te kunnen spoelen, hoort er gewoon bij!

Het eten is zoals iedere dag om 19.00, ik ben blij verrast als ik patat zie liggen! Ik was als kind al gek op rijst, ik eet het hier ongeveer 2 keer op een dag, een bordje patat is dan wel eens lekker hoor!
Na het eten is het tijd voor een spelletje: weerwolven. Ik had er nog nooit van gehoord MAAR GROEP 5; dit gaan we zeker een keer doen!

Nu lekker slapen, morgen de laatste dag van de week naar school en dan weekend. Slaap lekker!

Reacties (2)

  • Robin
    2 jaar geleden

    Reactie rapporteren

  • Mam
    2 jaar geleden
    Wat fantastisch om te doen!

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen