home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume
Edukans Actieplatform
Zaterdag 28 oktober Het is zaterdag dat betekent weekend en weekend betekent uitslapen maar vandaag even niet. Vandaag is de dag dat we w...

Onder het motto: beter laat dan nooit

Zaterdag 28 oktober

Het is zaterdag dat betekent weekend en weekend betekent uitslapen maar vandaag even niet. Vandaag is de dag dat we weer richting het koude kikkerlandje vertrekken. We vliegen pas om 22.10 dus er is nog een dagje ‘de toerist uithangen’ gepland. We worden om 06.15 bij het ontbijt verwacht, na het ontbijt staan we om 06.45 met koffer en al te wachten op de bus. Enkele kwartieren, half uren en uren later vertrekken we om half 9 dan eindelijk met de bus. De eerste stop is een botanische tuin, deze tuin ligt op ongeveer 2 uur rijden van Ho. Tijdens de busrit probeer ik zoveel mogelijk van de omgeving in mij op te nemen. Marktkraampjes met fruit, vele kapperszaken, mensen met verschillende schalen met etenswaren op hun hoofd, de mooie groene omgeving, de zaakjes met Afrikaanse stoffen, de kinderen die naast de grote weg lopen. Ik besef mij dat dit voorlopig de laatste keer is dat ik deze omgeving zie. Wanneer we aankomen bij de botanische tuinen moet ik ontzettend nodig plassen (ik heb iets met busreizen en plassen geloof ik). Na lang wachten in de bus blijkt dat we niet onbetaald naar binnen kunnen gaan (terwijl dit wel de bedoeling was). We mogen niet uitstappen EN dus ook niet plassen. Er wordt besloten om door te rijden naar Aburi Craft Village. Aburi Craft Village wordt in Ghana ook wel het ambachtsdorp genoemd en ligt ten noorden van Accra. Aburi Craft Village dient als toeristisch centrum, de ambachten komen bijeen met hun verschillende producten om zo meer geld te kunnen verdienen. Eenmaal aangekomen stap ik uit de door airco verkoelde bus en voel ik een warme deken over mij heen komen. Onderhand ben ik na 2 weken wel een klein beetje gewend maar ik merk dat het vandaag weer een stukje warmer is. De zweetdruppels lopen binnen enkele seconden over mijn rug en ik ben mezelf dankbaar dat ik nog een extra T-shirt heb meegenomen voor vanavond in het vliegtuig.
We lopen in groepjes richting Aburi Craft Village. Amsterdam met al zijn souvenirshops is er echt niets bij. Het ene winkeltje na het andere winkeltje verkoopt beelden, armbandjes, doeken, djembés en tassen. We maken er allen een sport van om zo goedkoop mogelijk onze souvenirs te scoren. We hebben 2,5 uur dus haast is er zeker niet, lukt het niet? Dan gaan we toch naar een ander winkeltje! Ondertussen is het 13 uur geweest, we hebben een lunchpakket gekregen van het hotel en besluiten even te gaan eten. In een pand waar banken staan en waar de voetbalwedstrijd Manchester United vs Tottenham wordt aanschouwd nuttig ik mijn lunch, rijst met kip. Na de lunch is het tijd om weer in de bus te stappen. Ik loop richting de bus en zie in mijn ooghoeken een andere, soortgelijke, bus aankomen. Dezelfde bus stopt voor onze bus, het blijkt de andere Edukans groep die verbleef in Hohoe (spreek je uit als Hohoi). De buschauffeur is niet van plan om eerder dan de andere groep te vertrekken naar onze volgende bestemming, hij weet de weg niet, dus we wachten nog een kwartier/twintig minuten. Ik probeer om tijdens het wachten in de bus te zitten maar ren er ook weer zo snel mogelijk uit, GESMOLTEN!

Na een klein half uurtje is iedereen bij zijn/haar bus en kunnen we vertrekken. We vertrekken richting het Logess Estates & Hospitality Guesthouse. Logess Estates & Hospitality Guesthouse is sinds kort opgericht door een Nederlands stel. De vrouw (Joa) is al eerdere reizen mee geweest met Edukans en woont nu sinds kort in Ghana. We worden hartelijk welkom geheten, ik krijg nog een rondleiding en neem ook even een kijkje in de keuken. In de keuken wordt hard gewerkt aan een maaltijd voor ons allemaal (60 mensen). De geur van verschillende kruiden komt mij tegemoet, het ruikt lekker en ik krijg er best trek van! Voor het eten hebben we even de tijd om rustig aan te doen, er wordt hier en daar in boekjes geschreven en we delen onze ervaringen met de andere groep. Het is tijd om te eten, iedereen zoekt een plekje en het buffet staat klaar. Het ziet er heerlijk uit! Om afscheid te nemen van Ghana is er voor ons speciaal nog een Ghanese maaltijd gekookt. We eten, drinken, kletsen en spelen na het eten nog even het spelletje Weerwolven. Om kwart over 6 is het dan echt tijd om richting het vliegveld te gaan. Eenmaal op het vliegveld verbaas ik mij over de snelheid waarmee ik door de douane heen ben. Achter de douane koop ik een heerlijk grote zak met Maltesers (ECHTE CHOCOLA MMMMMM) en water en ga nog even rustig zitten. Om kwart voor 9 moeten we boarden, dit gaat niet zoals in Nederland, na het boarden moeten we nog wachten voordat we het vliegtuig in mogen. Eenmaal in het vliegtuig ben ik moe van de vroege ochtend. Ik pak mijn kussentje, een dekentje en val in slaap. In Nederland word ik weer wakker. Bij de kofferband nemen we afscheid van elkaar. Ik loop door de schuifdeuren en zie daar mijn ouders en Robin staan. Ik ben blij weer veilig en wel thuis te zijn en kan terugkijken op een ontzettend mooie tijd in Ghana.
Een ervaring om niet te vergeten. Gelukkig heb ik de foto’s en al deze verhalen nog om hier ook later naar terug te kunnen kijken.